Sunday, August 1, 2010

Ya Allah....open our eyes before it close for forever...





kadang kadang terasa hidup kita ini terlalu indah sehingga membuatkan kita alpa mengejarnya. Dari sudut Islam, bagi ana tak salah utk kita mengejarnya tetapi perlulah diingatkan apakah niat kita yang sebenarnya.Yang menjadi salahnya apbila kita membelakangkan tuntukan agama yang lebih aula. 

Hari tu ada sahabat ana berjumpa ana.. tiba tiba jer dia nak bertazkirah pada ana... jadi ana dengar je la....

katanya.....

sebenarnya SYAITAN nie mempunyai pelbagai strategi utk menghasut manusia dan melaluinya kita dapat mengenalpasti bagaimana syaitan tu ganggu kita... lain orang, lain caranya tau... dan dari tu gak kita dapat tahu sebenarnya iman dan taqwa kita di tahap yang mana....

antara strateginya...bagi peringkat yang bawah sekali...

1.menyuruh manusia itu syirik kepada ALLAH...

-bagi peringkat nie, syaitan akan menyuruh kita tidak percaya pada Allah atau menduakanNya dengan sesuatu yang lain…

Bagi sesiapa yang Berjaya digoda syaitan dengan cara yang pertama ini maka dialah orang yang paling hina dan dilaknat oleh Allah….dia lah manusia yang sangat rendah martabatnya di sisi Allah.

Tapi bagi sesiapa yg Berjaya, maka syaitan akan mengunakan cara yang setrusnya iaitu….

2.meghasut manusia supaya melakukan dosa besar.
           
-bagi yang ni pula, syaitan akan mengunakan nafsu manusia sebagai senjatanya…
Tapi jika iman seseorang itu kuat utk menahannya maka syaitan terpaksa ke strategi seterusnya.

3.menyuruh utk berbuat dosa kecil..

-dalam bab ni, memang la di mata kita ia adalah hanya dosa kecil…tapi yang perlu kita faham apabila terkumpulnya banyak dosa2 kecil inilah yang akan bertukar menjadi dosa2 besar dan yidak lagi terampun jika hanya berwdhuk atau melakukan ibadah lain kecuali bertaubat…

Dan yang paling perlu kita tekankan ialah apabila kita meremehkan dosa kecil maka ia juga adalah satu dosa yang besar.

4.mencari pintu dosa pada perkara yang harus.
Contohnya seperti mendengar lagu or bermain game…. Pekara ni harus tetapi kita perlu ingat bahawa jangan mejadikannya pintu dosa eg sampai melupakan ibadah fardhu seperti solat. Dan seterusnya…..

5.melalui keutamaan muslim.
           
            Tanpa kita sedari, pekara inilah yang banyak manusia kurang sedar akan
kehadirannya. Contoh yang dapat kita tengok adalah seperti menunaikan fardhu haji.
Kebanyakkan masyarakat kita sangat banyak melakukan lebih dari satu kali. Memanglah ia bukanlah menjadi kesalahan, tapi disini menurut pandangan Syeikh Yusuf Qardawi dalam bukunya fiqh alauwiyat, ia akan menjadi salah apabila kita mampu memperuntukkan wang kita utk ke sana buat kali yang seterusnya tetapi kita tak pula menyumbangkan wang itu kepada pekara yang lebih penting eg tabung palestin ataupun untuk digunakan bagi membantu saudara semuslim kita yang miskin…

Dan yang terakhir…….

6. syaitan akan menyuruh sekutunya di kalangan manusia ataupon sebagainya bagi membunuhnya.

Inilah jalan terakhir syaitan…hal ini kerana apbila syaitan gagal untuk menjatuhkan seseorang itu melalui 5 pekara sebelum ni, ia bermakna suatu hari nanti syaitan juga akan gagal untuk menjatuhkan orang orang yang berada dekat dengannya.

Jadi pilihlah dimana sebenarnya peringkat syaitan menjatuhkan kita….


Sebelum diakhiri post kali ni, ana ingin sampaikan satu cerita……….
           
           





Pada suatu hari malaikat maut datang untuk bertemu dengan Nabi Idris lalu Nabi Idris meminta agar malaikat maut mencabut nyawanya dan kemudian Allah menghidupkannya kembali. Permintaan ini dilakukan Nabi Idris bagi mengetahui kesakitan sakaratul maut agar takwanya lebih mendalam dan teguh lagi. Maka Allah memberikan wahyu kepada malaikat maut supaya mencabut nyawa Nabi Idris dan dia meninggal ketika itu juga.
Malaikat maut menangis dan memohon kepada Allah supaya Dia (Allah) menghidupkan kembali Nabi Idris lalu dimakbulkan Allah. Selepas mendapati Nabi Idris hidup kembali, malaikat maut bertanya: "Ya saudaraku, bagaimana rasanya kesakitan maut?" Jawab Nabi Idris: "Sesungguhnya jika dibandingkan sakit terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup dan rasa sakit menghadapi maut adalah 1000 kali sakitnya."Kata malaikat maut: "Sesungguhnya saya melakukan dengan berhati-hati dan tidak kasar apabila mencabut nyawa engkau itu dan belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang "
Diriwayatkan lagi bahawa Nabi Isa menghidupkan beberapa orang yang mati dengan keizinan Allah. Maka sebahagian orang kafir berkata: "Sesungguhnya engkau menghidupkan orang mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk kami orang yang mati seperti zaman yang awal dulu." Kata Nabi Isa : "Cubalah kamu pilihkan?"
Mereka berkata: "Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh (Sam bin Nuh)." Maka Nabi Isa pergi ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah. Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban. Nabi Isa hairan kenapa jadi begitu. Berkata Sam bin Nuh: "Saya mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat sudah tiba, maka rambut dan janggut saya berubah menjadi putih seperti ini sebab takutnya hari kiamat." -An-


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Total Pageviews

Akhir Kalam...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites